Navigation auf uzh.ch

Suche

Sustainability

Jeannette Behringer

Jeannette Behringer, Dr. rer. pol.

  • Projektleiterin / Project Leader (80 %)
  • Nachhaltigkeit in Forschung und Lehre / Sustainability in Research and Teaching
  • Wissenschaftliche Mitarbeiterin / Research Associate
Phone
+41 44 635 43 57
Address
Binzmühlestrasse 14, 8050 Zürich
Room number
2.A.28

Jeannette is Project Leader Sustainable Development in Research and Teaching.

CV

Jeannette holds a doctorate in economics and social sciences with a focus on political science and a Master's degree in applied ethics. She wrote her doctoral thesis on the topic of the legitimacy of new forms of political participation at local level in the context of sustainable development under Prof. Dr. Ortwin Renn at the University of Stuttgart as part of the interdisciplinary research project "Climate and Environment in Alpine Regions" (CLEAR) at the ETH Zurich. She also completed a Master's degree in Applied Ethics at the University of Zurich. She has worked in various institutions of socio-political and ethical education for the design of transdisciplinary processes, including as a subject specialist at the Landeszentrale für politische Bildung Baden-Württemberg, as director of studies at the Protestant Study Centre Boldern near Zurich, and as a staff member for Society & Ethics of the Protestant Church of the Canton of Zurich. So far, her main areas of work include sustainable development in the context of democracy and political participation; corporate social responsibility, sustainable development and ethics as well as governance for sustainable development.

Membership

  • Global Alliance for Inter- and Transdisciplinarity

Publications

Behringer, J. (2022). Effizienz für Nachhaltigkeit – notwendig, jedoch nicht hinreichend. Conexus, 5(1), 7–28. https://doi.org/10.24445/conexus.2022.05.003
Behringer, J. (2022). Suffizienz: Die Frage nach dem richtigen Mass. Aqua Viva, 2/2022. S. 34-35

Behringer, J. (2016): Freiwilliges Engagement von Unternehmen: Corporate Citizenship als ein Beitrag zur Wirtschaftsdemokratie? In: Mastronardi, Philipp et. al (Hrsg.): Demokratie in der Krise. Zürich: Seismo-Verlag. S. 357-382

Behringer, J. (2016): Zur Wahrnehmung von Partizipation. Perspektiven und Legitimation. In: pnd online – Planung neu denken. RWTH Aachen. Lehrstuhl für Planungstheorie und Stadtentwicklung/Fakultät für Architektur (Prof. Dr. Klaus Selle). Print: RaumPlanung (sic!) 187/5-2016. S. 2-7

Behringer, J. (2015): Nachhaltige Entwicklung am Ende? In: Newsletter Gesellschaft & Ethik der Evang.-ref. Landeskirche des Kantons Zürich, 2/2015. Zürich

Behringer, J. (2013): Zwei Schritte vor und einer zurück? Bürgerbeteiligung in der Schweiz am Beispiel der Alpentransitpolitik. In: Umwelt und Mensch – Informationsdienst Umwelt und Mensch. Ausgabe 2. Berlin. S. 159-164

Behringer, J. (2007): Der Blaue Planet. Nachhaltige Entwicklung: Vom Kopf zum Herz zur Hand? In: Treffpunkt Ethik. Internetbasierte Lernumgebungen für ethische Diskurse. Bielefeld. S. 375- 389

SOKRATES Program (Ed.) (2006): Learning Community. Local Agenda 21 & Participatory Budget. Approaches, Methods and Instruments for qualified and successful Citizen Participation at the Local Level. Stuttgart

Behringer, J. (2004): Policy-Netzwerke für eine nachhaltige Entwicklung am Beispiel Gemeindenetzwerke und Lokale Agenden. In: Gamerith, W./Meusburger, P./Wanner, H. (Hrsg.): Alpenwelt – Gebirgswelten (Inseln, Brücken, Grenzen). Tagungsbericht und wissenschaftliche Abhandlungen. 54. Dt. Geographentag Bern. Klingenberg Buchkunst: Leipzig. S. 739-748

Behringer, J. (2005): Blended Learning – ein Weg zur Verständigung bei (umwelt-) ethischen Fragen? In: Praxis Politische Bildung 3/2005. Materialien Analysen Diskussionen. S. 194-198

Behringer, J. (2003): Nationale und transnationale Städtenetzwerke in der Alpenregion. Discussion Paper in der Veröffentlichungsreihe der Forschungsabteilung Normbildung und Umwelt. Wissenschaftszentrum Berlin für Sozialforschung. Berlin

Behringer, J. (2002): Legitimität durch Verfahren? Bedingungen semi-konventioneller Partizipation. Eine qualitativ-empirische Studie am Beispiel von Fokusgruppen zum Thema "Lokaler Klimaschutz". Roderer-Verlag. Regensburg (Dissertation)